طراحی تراکت

طراحی تراکت

طراحی تراکت شاید در نگاه اول آسان به نظر بیاید. اما واقعیت این است که شما معمولا در یک فضای محدود قصد دارید تا به پیامی را به مخاطب برسانید. نکاتی در طراحی تراکت وجود دارد و این کار نیاز به تخصص و دقت فراوانی دارد که بدون شک باید برای طراحی از یک کارشناس و طراح حرفه ای استفاده نمود.

 

فهرست مطالب

با توجه به این نکات می توانید در طراحی تراکت موفق باشید


طراحی تراکت شاید در نگاه اول آسان به نظر بیاید. اما واقعیت این است که شما معمولا در یک فضای محدود قصد دارید تا به پیامی را به مخاطب برسانید. نکاتی در طراحی تراکت وجود دارد و این کار نیاز به تخصص و دقت فراوانی دارد که بدون شک باید برای طراحی از یک کارشناس و طراح حرفه ای استفاده نمود. با این اوصاف باز هم به عنوان کسی که قصد دارد طراحی تراکت را انجام دهد لازم است با برخی از این موارد آشنایی داشته باشید. به همین جهت در ادامه به برخی از این نکات اشاره مختصری خواهیم نمود.

نکاتی در طراحی تراکت برای انجام طراحی حرفه ای


رعایت نکاتی که به آن ها اشاره می کنیم کار چندان سختی نیست و تنها نیاز به آگاهی کافی از این موارد دارد.

اولین نکته ای که در طراحی تراکت تاثیر فراوانی دارد تعیین اهداف اصلی کار است. هدف از طراحی تراکت می تواند معرفی یک فعالیت یا محصول خاص باشد و یا می تواند هدفی کلی تر را دنبال نموده و به معرفی یک سازمان یا شرکتی خاص بپردازد. دانستن هدف اصلی کار می تواند به طراح کمک کند تا قالبی مناسب برای کار در نظر بگیرد.

موضوع بعدی در طراحی تراکت شناخت جامعه هدف است. معمولا هر کسب و کاری برای عده خاصی از افراد خدمات ارائه می دهد. با شناخت دقیق این جامعه هدف می توان طراحی تراکت را به صورت تخصصی مناسب آن ها انجام داد. این تقسیم بندی می تواند بر اساس جنسیت، رده سنی و یا حتی سطوح مختلف اقتصادی و اجتماعی افراد باشد. اگر جامعه هدف شما تمام اقشار جامعه باشند در طراحی باید به گونه ای عمل کنید که نظر اکثریت را جلب نمایید. به عنوان مثال برای طراحی تراکت جهت معرفی خدمات یک سوپر مارکت جامعه هدف را می توان تمام افراد در تمام سطوح دانست به همین دلیل می توان در طراحی بر روی المان های اصلی و زیبایی شناسی طراحی تکیه کرد و آن را به صورتی کلی طراحی نمود. اما طراحی تراکت برای معرفی یک نمایشنامه کودکانه باید فضایی ویژه کودکان داشته باشند و استفاده از طرح و رنگ ها به گونه ای باشد که این رده سنی را به خود جلب نماید.

طراحی تراکت با استفاده از تصاویر و رنگ بندی های مناسب می تواند موجب جلب توجه افراد شود. سعی کنید از طرح های منحصر به فرد استفاده کنید. شکستن قوانین و قالب های مرسوم معمولا اثرات مثبتی در تبلیغات دارد و می تواند نتایج بهتری را به همراه داشته باشد. اگر در طراحی تراکت لازم است از عکس های مربوط به خدمات و محصول خود استفاده کنید سعی کنید به هیچ عنوان در اینترنت به دنبال عکس نگردید. دلیل این موضوع را می توان در دو بخش اصلی خلاصه نمود. مورد اول این که عکس هایی که از اینترنت دریافت می کنید معمولا برای چاپ مناسب نبوده و کیفیت کار در طراحی تراکت را کاهش می دهند. مورد بعدی این که استفاده از عکس های واقعی که با استفاده از هنر عکاسی صنعتی تهیه شده باشد تاثیر بیشتری بر مخاطبین شما خواهد گذاشت. ترکیب صحیح قالب طراحی، رنگ بندی و عکس و تصاویر حرفه ای می تواند طراحی تراکت را کاملا حرفه ای و جذاب کرده و مخاطبان علاقه بیشتری به مطالعه آن نشان دهند.

در طراحی تراکت تنها به گرافیک کار نباید توجه نمود. بلکه توجه به محتوا و متونی که داخل تراکت استفاده می شود نیز دارای اهمیت ویژه ای است. مهم ترین بخش در خصوص محتوای داخل تراکت تیتر های مورد استفاده است. معمولا تیتر ها دارای فونت های بزرگ تر و جلوه بیشتری در طراحی تراکت هستند به همین دلیل وقتی افراد به تراکت نگاه می کند اولین متنی که می خوانند تیتر اصلی و نهایتا زیر تیتر های مورد استفاده است. انتخاب صحیح واژگان برای تولید یک تیتر مناسب باید با تفکر انجام شود. باید با کمترین لغت بیشترین مفهوم را انتقال داد ضمن این که تیتر باید دارای جذابیت باشد تا افراد را جذب کند.

در طراحی تراکت باید حرفی برای گفتن داشته باشید. این حرف می تواند معرفی ویژگی ها و برتری های شماست. دقت داشته باشید تراکت تنها برای بیان اطلاعات کلی نیست برای این کار می توانید از بروشور ها و کاتالوگ ها بهره ببرید. در طراحی تراکت وظیفه شما جلب توجه مخاطب است. هنگامی که بتوانید نظر مخاطب را جلب کنید می توانید از سایر روش های تبلیغاتی برای ارائه اطلاعات تکمیلی بهره ببرید. در نتیجه در زمان تعیین محتوا برای طراحی تراکت به ویژگی های برجسته اشاره کنید. مواردی که شما را از سایرین برتر نشان می دهد. حتی اگر قصد ارائه تخفیف یا برگزاری جشنواره فروش ویژه ای دارید می توانید در طراحی تراکت با تکیه بر این موارد کار را پیش ببرید. محتوایی که در تراکت به آن اشاره می کنید باید مختصر باشد. توضیحات طولانی در طراحی تراکت تنها موجب می شود که فضای بیشتری را از دست بدهید و افراد معمولا علاقه چندانی به مطالعه مطالب طولانی در تراکت نشان نمی دهند. علاوه بر این موارد در طراحی تراکت باید دقت داشته باشید تا اشتباهات نگارشی و املایی وجود نداشته باشد. هنگامی که تراکت چاپ می شود شما دیگر فرصتی برای جبران این اشتباهات نخواهید داشت.

جلب مخاطبان برای تماس با شما با طراحی تراکت


هدف نهایی از طراحی تراکت تشویق مخاطبان به برقراری تماس با شماست. همه مواردی که در بالا اشاره شد منتج به این می شود که افراد با شما تماس بگیرند. باید اطلاعات تماس را به شکلی خوانا و در دسترس در اختیار مخاطبان قرار دهید. به این ترتیب می توانید اطمینان حاصل کنید که افراد به راحتی با شما ارتباط برقرار می کنند. برای این کار توصیه می شود تمام راه های دسترسی را در اختیار مخاطبان خود قرار دهید. شماره های تماس، آدرس و آدرس شبکه های اجتماعی که هر کدام می توانند جداگانه به عنوان یک راه دسترسی قدرتمند به شمار بیاید. معمولا محل قرار دادن اطلاعات تماس در طراحی تراکت در پایین صفحه است. همان طور که ذکر شده بهتر است این بخش خوانا و بدون استفاده از طراحی های عجیب و افکت های خاص باشد.