طراحی لوگو
هویت بصری، یکی از عوامل تاثیر گذار در طراحی لوگو به شمار می رود. به منظور اثر گذاری بیشتر، طراحی لوگو باید متناسب با ویژگی های برند صورت پذیرد. امروزه در دنیای تجارت و کسب و کار، از بدیهی ترین و نخستین نیازهای یک برند، برخورداری از لوگو مناسب می باشد. یکی از عناصر اصلی و مهم در دنیای کسب و کار، برخورداری از لوگو می باشد.
فهرست مطالب
هویت بصری، یکی از عوامل تاثیر گذار در طراحی لوگو به شمار می رود. به منظور اثر گذاری بیشتر، طراحی لوگو باید متناسب با ویژگی های برند صورت پذیرد. امروزه در دنیای تجارت و کسب و کار، از بدیهی ترین و نخستین نیازهای یک برند، برخورداری از لوگو مناسب می باشد. داشتن لوگو حرفه ای، از بخش های مهم و اصلی یک مجموعه محسوب می گردد. در میزان موفقیت برند یک شرکت، طراحی لوگو حرفه ای تاثیر بسزایی دارد. یکی از اصول مهم و کلیدی در دنیای تجارت، داشتن هویت بصری مجموعه است که در پرتو طراحی لوگو به خوبی این امر تحقق می یابد.
طراحی لوگو، اگر حرفه ای و متناسب با هویت مجموعه انجام پذیرد، در موفقیت آن نقش بارز و بسزایی را ایفا می نماید. بر همین اساس یکی از عناصر اصلی و مهم در دنیای کسب و کار، برخورداری از لوگو می باشد. برای هویت بخشیدن و معرفی یک برند این ابزار کمک شایانی می کند. برای شناختن هویت و ماهیت یک شرکت، طراحی لوگو عاملی مهم و تاثیر گذار به شمار می رود. آرم یا لوگو، برای بیان و تشریح مفهوم های بزرگ با بهره گیری از عناصر کوچک مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از شیوه های مناسب و مطلوب برای منتقل نمودن مفهوم ویژه و خاص در بین عموم مردم، فرهنگ ها و زبان های مختلف دنیا، برخورداری از آرم و نشانه می باشد. آرم های تصویری و بصری برای بیان مفهومی خاص حتی در مواقعی که زبان غیر مشترک وجود دارد، به کار گرفته می شوند. یکی از عناصر مناسب برای منتقل نمودن مفاهیم خاص و متفاوت، استفاده از آرم به شمار می رود. یکی از قسمت های تاثیر گذار و مهم در فرآیند برندسازی یک مجموعه، طراحی لوگو می باشد. هویت و ماهیت یک برند به وسیله لوگو نمود پیدا می کند. استفاده از آرم حرفه ای، علاوه بر نقش بستن در ذهن مخاطب، سبب رسمی نمودن کسب و کار می گردد. همچنین در پیش چشم قرار گرفتن لوگو، قدرت و کیفیت برند و کسب و کار را به مخاطب گوشزد می نماید. ظاهر یک برند توسط آرم یا نشانه به تصویر کشیده می شود. استفاده مشتری از خدمات یا محصولات یک شرکت، لوگو آن را در معرض دید و نمایش مشتری گذاشته و باعث یادآوری آن به دیگران می شود. طراحی لوگو به شکل نوآورانه ضمن انتقال مفهوم و پیام مورد نظر، مانند پلی ارتباطی میان مخاطب و برند عمل می نماید.
انواع مختلف طراحی لوگو
لوگوی نوشتاری، تصویری و ترکیبی از لوگوی نوشتاری و تصویری، از انواع مختلف طراحی لوگو به شمار می رود. لوگوی تصویری تشکیل شده از یک شکل بصری و تصویری فاقد نوشتار می باشد که در واقع همان تصویر هویت و ماهیت برند را معرفی می نماید. امروزه در دنیای کسب و کار تاثیرگذاری و قدرت گرافیک در سطح موفقیت یک محصول یا برند اثبات شده میباشد. بر همین اساس شرکت ها برای اثرگذاری بیشتر در ذهن مخاطب از لوگوی تصویری برای بیان سیاست گذاری ها و نوع فعالیت خود بهره می برند. آرم تصویری نسبت به نشانه نوشتاری، تاثیرگذاری بیشتری بر روی مخاطب از خود بر جای می گذارد. ایجاد نشانه تصویری به منظور تشریح فعالیت های برند، اشاره به زمینه، موضوع برند و برای نمایان ساختن هویت فلسفی و استراتژی کسب و کار ارائه می گردد. برخورداری از آرم تصویری علاوه بر جذابیت و زیبایی، باعث اعتبار بخشیدن و اطمینان مخاطب به برند می شود. همچنین انجام این امر حس خوب نسبت به برند ایجاد نموده و در سرنوشت و موفقیت برند اهمیت بارزی پیدا می کند. در آرم نوشتاری با استفاده از ابزار گرافیک، نام فرد یا شرکت طراحی می گردد. در این روش، طراحی لوگو با رعایت اصول مربوط به آن انجام می پذیرد. موضوع معمول و رایج در این روش طراحی اسم برند یا شرکت ها می باشد. استفاده از آرم نوشتاری علاوه بر جنبه های تبلیغاتی، در معرفی و شناسایی یک برند در سطح جامعه کمک شایانی می کند. لوگوی ترکیبی نیز از تلفیق آرم نوشتاری و نشانه تصویری شکل می گیرد.
روش بازسازی و باز طراحی لوگو
به طور کلی باز طراحی لوگو به دو صورت انجام می گیرد. در یک روش لوگوهایی که برای به روز رسانی نیاز به تغییرات کمی دارند بازسازی می شوند. در روش دیگر آنهایی که به تغییر اساسی نیاز دارند، به صورت مجدد طراحی می گردند. بازسازی به معنای به روز رسانی و رفع ایرادهای موجود در یک لوگو می باشد. به طور معمول این شیوه برای شرکت ها و برندهای دارای قدمت زیاد صورت می پذیرد. این شرکتها در عرصه تجارت، برای عقب نماندن از رقبای خود نیاز به بازسازی آرم و نشانه خود دارند. از سوی دیگر قدیمی شدن آرم سبب می گردد که مخاطب نتواند ارتباط درستی با آن برقرار نماید. در نتیجه قدرت و توان تاثیرگذاری خود را از دست می دهد. بر همین اساس برای جلوگیری از این موارد، شرکت ها نسبت به بازسازی نشانه خود اقدام می کنند. با گذشت زمان و تغییر و تحولات صورت گرفته در پایه های علم گرافیک و تغییرات به وجود آمده در ذائقه بصری مردم، با اثرگذاری قدرت لوگو رابطه تنگاتنگی دارد. به همین جهت به منظور تاثیرگذاری بیشتر و ایجاد تعامل مناسب با مخاطب و کسب اعتبار بیشتر، بازسازی آرم و نشانه نمونه بارز پیدا می کند. باز طراحی لوگو با توجه به استراتژی کسب و کار و ماهیت آن به روز رسانی و اصلاح می گردد.
برخورداری از طراحی لوگو حرفه ای در یک کسب و کار باعث افزایش، ارتقا و بهبود شغلی آن می شود. همچنین برای کسب و کار مورد نظر سبب به دست آوردن هویت بصری و افزایش اعتبار می گردد. برخورداری از آرم حرفه ای، در جذب و جلب نظر مشتری بسیار موثر و تاثیرگذار است. این ابزار برای برند همانند شناسنامه دیداری و هویت بصری انجام وظیفه می نماید. یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار در متمایز ساختن با سایر رقبا، استفاده از نشانه حرفه ای و منحصر به فرد می باشد. بهترین شیوه منتقل نمودن مفاهیم و پیام تبلیغاتی، بهره مندی از لوگو خاص و ویژه می باشد. در طراحی لوگو بین برند و موضوع کسب و کار باید ارتباطی صادقانه و دوطرفه برقرار باشد. همچنین برای انتقال سریع پیام به مخاطب، باید میان خصوصیات و مفهوم برند همخوانی مورد نظر وجود داشته باشد.