انتخاب چاپخانه مدرن

 

چاپخانه، قدمتی به وسعت تاریخ بشر دارد. همان‌جا که انسان زبان را اختراع کرد، همان لحظه که بشر بر دیوارها و کتیبه های سنگی درد و دلش را نوشت، همان روز که چاپ اختراع شد، چاپخانه نیز متولد شد. همان روز که انسان یاد گرفت باید برای ماندگاری، برای مبارزه، برای تا ابد زنده‌بودن اثری از خود برجا گذارد، چاپخانه هم متولد شد. همان لحظه تاریخی که چشم ها با دیدن تصاویر بر روی سنگ‌ها و خواندن پیام محبت‌آمیز درخشید، چاپ هم جای خود را باز کرد. روزی که پادشاهان دیدند دستوراتشان، جلال و شکوهشان با چاپ بر روی سنگ و گل و چوب ابهت می باید، چاپخانه هم پا به‌پای صنعت چاپ سربلند کرد. مگر تولد در تاریخ باشکوه تر از این هم می تواند باشد.

اگر بر چاپخانه تمرکز کنیم؛ می توانیم آن را به‌عنوان مکانی تعریف کنیم که در قدیم تنها کار چاپ کردن کلمات و تصاویر را بر روی کاغذ و چوب و چرم و… چاپ می شد. اگر به سابقه تاریخی چاپخانه در ایران توجه کنیم؛ باید به قرن پنجم میلادی و زمان شکوه تاریخی ایران یعنی دوران هخامنشیان بازگردیم، دورانی که طی آن از مهرهای سلطنتی برای تائید فرمان های سلطانی بهره می جستند.

طبق یافته های تاریخی دستگاه چاپ برای اولین بار در قرن هفتم هجری که گیخاتو خان مغول بر ایران حکم رانی می کرد، در ایران برای چاپ پول های کاغذی استفاده‌شده است که توسط این دستگاه ها پرس و حکاکی بر روی چرم انجام می شد؛ اما اگر بخواهیم به تأسیس چاپخانه به‌صورت رسمی و تخصصی بپردازیم؛ باید نگاهی به دوران صفویه بیندازیم، زمانی که کشیشان ارامنه جلفا دعاهای مسیحی را چاپ می کردند؛ اما سنگ بنای تولد چاپخانه در ایران را به زبان فارسی که با روش چاپ سربی انجام می‌شد، در زمان فتحعلی شاه قاجار با تلاش عباس میرزا نایب‌السلطنه که به دنبال پیشرفت‌های نظامی و سیاسی بود و می‌دانست ایران نیاز به چاپ کتاب و روزنامه دارد تا سطح آگاهی مردم بالا برود، گذاشته شد و چاپ کتاب در ایران شروع شد؛ اما چاپخانه در ایران خود را محدود به چاپ تنها خطوط نکرد؛ گویا پر پرواز ذهن بشر هر جا با صنعت آمیخته می شود، شوق پرواز را نیز در آن صنعت بیدار می‌کند. بال پرواز در صنعت چاپ سبب گردید؛ به چاپخانه‌ها چاپ تصویری هم اضافه شود. در سال 1259 کتاب لیلی و مجنون در زمان محمدشاه به‌عنوان اولین کتاب مصور ایران چاپ گردید و راه را برای اضافه شدن تجسمات انسان‌ها بر کاغذهای بی‌روح و دمیدن روح در آن ها برای زنده شدن و سخن گفتن مقتدرانه هموار کرد. تصویر که به خطوط اضافه شد، دیگر نوشته ها بی جان نبودند، کالبد جسمشان روح یافت تا قدم درراه‌ی بگذارد که به پیدایش صنعت چاپ مدرنی که هم‌اکنون وجود دارد، منتهی شود. اولین روزنامه مصور ایران نیز روزنامه وقایع اتفاقیه است که راه را برای سایر روزنامه‌ها باز کرد؛ تا بالاخره جامعه ایران نیز به دنبال تغییرات فکری که در جامعه اروپا اتفاق افتاده بود، تغیرها را بپذیرد و درراه افزایش آگاهی ها و نوآوری در باورهای خود به‌طور ملموس تری گام بردارد. دیگر زمان چسبیدن به باورهای گذشته نبود باید ایران نو نیز متولد می شد.

همچنین بخوانید :  چاپخانه اسکناس (قسمت اول)

چاپ تصویری در هر دو نوع چاپ سنگی و سربی وارد شد؛ چاپ سنگی با توجه به مهارت نقاش در ترکیب مرکب که غلظت خاصی نیاز داشت، تفاوت چندان دیگری با چاپ معمولی نداشته است؛ اما در چاپ سربی به گراور سازی نیاز بود.

بهترین روش چاپ در چاپخانه مدرن

چاپخانه های امروزی با توجه به عجین شدن صنعت چاپ با دنیای تبلیغات و بازاریابی و هنر دیگر مانند گذشته نا منعطف و سخت و زمخت نیست. هنر گویا دل‌سنگ چاپ را نرم کرده است، سرب را آب کرده، زیبایی و لطافت را با این صنعت عجین کرده است. مگر می شود تصویر و شکل و شمایل وارد صنعتی شود؛ اما خیال و خیال‌پردازی جایی باز نکند و آنجاست که خیال و خیال‌پردازی می‌آید و خود آن صنعت را هم به سمت پیشرفت بیشتر هل می‌دهد. انگار رشد کردن هم مانند خواب و خواب‌زدگی و تنبلی واگیر دارد.

محصولات چاپی که زیبا شدند، نگاه ها به سمت چاپخانه‌ها معطوف شد. تاجران جزو اولین گروه ها بودن که فهمیدند؛ غول های چراغ جادو علائدین در چاپخانه ها لانه گزیده اند. آنان با توجه به نگاه های تیزبینانه ای که داشتند، فهمیدند؛ چاپ و هنر وقتی در خدمت تبلیغات درآیند با کسب وکار آنان چه خواهد کرد. بعد از تجار، صنعت گران و تولیدکنندگان دنبال‌رو آنان شدند و تمایل مشتریان به استفاده از صنعت چاپ، چاپخانه ها را مجبور کردد که خود را تنها محدود به چاپ کتاب و روزنامه نکنند. بله باید هم زمان با زمانه پیشرفت کرد. در همین راستا روش های چاپ تنوع یافتند تا بنا بر نیازهای مشتریان و طلب بازار قدرت ارز اندام بیشتری یابند. سه نوع چاپ هم‌اکنون در چاپخانه ها در حال خدمت‌رسانی به انواع محصولات چاپی هستند که به‌طور مختصر در ذیل توضیح داده می شود:

همچنین بخوانید :  تفاوت های مهم بروشور و کاتالوگ | معرفی ۵ تفاوت مهم

اولین روشی که باید برایتان بیان کنیم؛ روش مستقیم هست، روشی که در روش های سنتی آن از کلیشه استفاده می گردد که برای ساخت مهرهای فروشگاه کاربرد دارد. اگر جلوتر بیاییم و به روش های جدیدتر آن بپردازیم؛ امروزه در چاپخانه ، درروش مستقیم چاپ، به شیوه های لترپرس، سیلک اسکرین، باتیک، هلیوگراور، طلاکوب، فلکسو، نایلو پرینت می رسیم که در فرصتی دیگر به طور مختصر درباره هرکدام از این شیوه ها سخن خواهیم گفت.

در گام دوم به چاپ غیرمستقیم می رسیم؛ چاپی که در آن برخلاف روش مستقیم که چاپ با سطح تماس مستقیم دارد، از یک‌لایه بی رنگ به‌عنوان واسطه استفاده می شود. چاپ بر روی سطح بی رنگ انجام می شود، لایه بی رنگ بر روی سطح موردنظر قرار می گیرد. معروف ترین شیوه چاپ غیرمستقیم در چاپخانه ؛ چاپ آفست هست که رابط چاپ آن زینک هست. آنچه که برای چاپ می خواهید بر روی لاستیک نقش می بندد و از روی لاستیک به سطحی که می خواهید منتقل می شود. چاپخانه افست روش بسیار متداولی در چاپخانه هست که به‌خوبی در صنعت تبلیغات و بازاریابی به کمک کسب‌وکارها آمده است. این روش خود غولی در چاپ هست و نیاز به توضیحاتی جداگانه و مفصل دارد.

روش سوم روش غیر تماسی هست؛ در ظاهر اگر شمای خواننده شخصی باشید که به روش‌های چاپ در چاپخانه آشنایی نداشته باشید، با خواندن نام این شیوه چاپ شاید تصور کنید؛ جدیدترین شیوه چاپ است؛ اما بدانید کاملاً اشتباه می کنید و یادتان باشد هیچ گاه از روی ظاهر قضاوت نکنید. این روش همان شیوه استفاده از پودر یا جوهر است، همان روش قدیمی پاشیدن جوهر و پودر بر سطح چاپ که در چاپگرهای لیزری، جوهرافشان و فتوکپی استفاده می شود.

همچنین بخوانید :  چاپ دیجیتال و چاپ افست چیست؟

در کلام آخر باید بگوییم؛ چاپخانه امروزی جایی است که سرنوشت یک کسب‌وکار را بدون اغراق می تواند تا عرش و یا تا فرش جابه جا کند، تبلیغات سرنوشت ساز است و این با شماست کدام چاپخانه را انتخاب کنید.

مقاله مرتبط:خدمات چاپخانه

12 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *